Interview: Mike Deem

In onze reeks interviews met inspirerende techno dj’s is het deze keer de beurt aan Mike Deem (aka Gilles Volckaert).

Hoe is het allemaal begonnen voor je?

Het begon allemaal rond 2000 toen ik voor Partyguide interviews afnam en foto’s nam van artiesten/promotors. Dit samen met een goede vriend Mathieu Bostyn. Ik bezocht clubs en schuimde festivals in België maar ook in Nederland en Duitsland. Overal zat ik backstage met de grote artiesten van toen. De gesprekken die ik dikwijls had naast het interview waren soms hilarisch maar ook soms leerrijk. Zo zullen de gesprekken met Cisco Ferrera (The Advent) en Charles Siegling van Technasia mij altijd bij blijven.

Alsook het interview met Richie Hawtin op Fuse on the beach, het was het kortste en snelste interview ooit omdat hij zijn vlucht moest halen. Tijdens mijn werk voor Partyguide was ik meestal ook op het podium te vinden om te kijken naar de dj’s, hoe ze mixten, hoe ze effecten gebruikten enz.

Claude Young zien scratchen met zijn elleboog, de skills van Ben Long en Jamie Bissmire, Charles Siegling op 3 decks en natuurlijk Jeff Mills en zijn 909. Richie Hawtin heeft mij ook altijd geïnspireerd in de jaren 2000. Niet alleen muzikaal maar ook wat hij deed en nog steeds doet op vlak van technologie. Denk maar aan het baanbrekende Finalscratch waarbij voor het eerst digitale files konden worden afgespeeld via speciale vinyls. Door dit allemaal van dichtbij mee te maken besloot ik om eind 2000 2 draaitafels en een mixer te kopen.Korte tijd later kwam er een 3de draaitafel bij en een Pioneer Efx500 effectmodule.

Na men optreden op 12Years Kozzmozz in de Ultra Room als Young Talent heb ik abrupt het dj’en opzij gezet, net op het moment dat alles wat begon te lopen. Maar enige tijd terug begon de dj-microbe terug zijn kop op te steken en ben ik opnieuw beginnen mixen. Na al die jaren non-actief is het echter niet gemakkelijk dit terug op te bouwen maar ik blijf er wel ik geloven.

Hoe zou je je stijl omschrijven?

Mijn stijl gaat van atmospheric tot deep hypnotic techno. Ik kan je in een set van donkere kamers tot in de verre atmosfeer brengen en je ergens tussendoor nog eens hypnotiseren.

Wat kunnen mensen verwachten van je maandelijkse radioshow?

Sinds juni 2017 heb ik mijn maandelijkse 2u durende Resolute Sonance show op fnoobtechno.com waar ik zelf soms sets breng maar vooral guests uitnodig.

Ik probeer een evenwicht te vinden tussen groot en opkomend talent zowel uit het binnen en buitenland.

In je sets gebruik je sinds kort ook hardware, zoals de Roland TR-08. Vanwaar die keuze en kan je wat meer uitleg geven over je setup?

Klopt, Ik gebruik de drumcomputer van Roland, de TR-08. Maar niet zoals Jeff Mills doet met zijn TR909, geen solo jams voor mij, Soms mis ik een element in een plaat, vb een hi hat of een snare en dan voeg ik die subtiel toe zodat het samensmelt in het nummer. Ik heb jaren met Traktor Scratch gedraaid, zelfs nog even met Final Scratch van Stanton. Ik keek altijd wat septisch tegenover auto sync mixen, in mijn visie was dit niet echt mixen. Mixen was voor mij de plaat zelf beatmatchen en in sync houden tijdens de mix. Maar eind 2016 begon ik toch de experimenteren met hardware elementen en heb ik de draaitafels opzij gezet en sindsdien speel ik volledig digitaal. De mogelijkheden van Traktor  zijn oneindig en je kan zoveel meer extras toevoegen aan je set waardoor je een eigen sound krijgt.

Tijdens mijn sets gebruik ik dus Traktor Pro 2 waarvan 2 track decks, 1 sampler/loop deck en 1 deck waar de TR8 binnenkomst, zodat ik extra effecten kan toevoegen aan de TR-08. Als mengpaneel gebruik ik de Allen&Heath Xone px5 mixer. Alles wordt gecontroleerd door X1 controllers van Native Instruments. De MIDI-functies van de mixer gebruik ik om te kunnen scrollen en browesn door mijn tracks en mappen.

Vroeger moest je je concentreren om je plaat goed sync te houden in de mix, maar nu het vergt toch ook enige concentratie als er 4 kanalen openstaan, je moet goed weten welke functies aan/uit staan en wat je gaat doen.

Ben je ook bezig met eigen producties? En zo ja, wat kunnen we nog van je verwachten op het gebied van producties?

Met eigen producties ben ik niet bezig. Ik heb veel ideeën maar heb momenteel niet de kennis om een track van A tot Z af te werken. Ik ben ook niet het type dat achter een pc een volledige track zou kunnen maken. Liever heb ik hardware synths en drumcomputer rond mij om te kunnen jammen door aan knopjes draaien.

Er zit wel een samenwerkingsverband in de lift maar momenteel kan ik daar nog weinig over vertellen. Natuurlijk ben ik  altijd bereid om samen met iemand de studio in te duiken, geïnteresseerden mogen mij altijd contacteren natuurlijk.

Wel kan ik vermelden dat ik bezig ben met het opzetten van een digitaal platenlabel aan het opstarten, samen met mijn goede vriend David Vanmalsaeke aka Sedric.

Het is voor ons een nieuwe wereld die we nog moeten ontdekken  maar we komen er wel. We willen niet te overhaast te werk gaan.

Wat zijn je favoriete platen van dit moment?

Dit is een moeilijke vraag. Het zijn niet allemaal de recentste, sommige tracks blijven het gewoon doen voor mij.

Decoy by AWB

 

Lace Monitor by RVO

Divine Geometry  By Saphileaum

En om dan toch paar recente te noemen

Out There Album by Destination Unknown

http://destinationunknwn.bandcamp.com/album/out-there

Assioma by Condensed Utopia

Milez By TechKwando.

2 sympathieke broers uit mijn regio.

https://soundcloud.com/crossfield/milez-snipped

Naar welke artiest kijk je op of wie inspireert je momenteel?

Ik probeer altijd op zoek te gaan naar nieuw talent, nieuwe labels te ontdekken.  Zo ontdekte ik vorig jaar Saphileaum, een producer uit Tbilisi (Georgië). Hij release reeds op het Brussels Norite label.  Zijn sound, de sfeer in zijn tracks, alle elementen zitten erin die ik persoonlijk in een track verwacht.

Ook Destination Unknown afkomstig uit Portugal heb ik vorig jaar ontdekt, heeft een eerste album uit out there.

Eén van zijn tracks staat in de lijst van de favoriete tracks van Richie Hawtin van 2017. Binnenkort deel ik de line-up met hem bij Area 303 in Duitsland.

Nog enkele artiesten die me inspireren:

  • AWB aka Adrien Ozouf uit Parijs.
  • Joachim Spieth met zijn laatste nieuw album op Affin.
  • Dorian Gray op Circular Limited.

Wat is voor je de ultieme plek om te spelen?

Iedere locatie heeft zijn eigen karakter of het nu een grote zaal is, een kleine bunker of een festival.

Als ik dan toch moet,  kies ik niet voor een grote zaal maar eerder een kleinere locatie met de dj booth die dicht bij het publiek staat. Enkele scans en een rookmachine is voor mij voldoende 🙂

Waar kunnen mensen meer info over vinden  qua sets en speeldata?

Op mijn resolute sonance Soundcloud of Mixcloud kan je sets terugvinden van mijn Resolute Sonance Podcasts alsook  mijn TRIP reeks.

Voor data en alle andere info kan iedereen terecht op mijn fb page.

Welke mix definieert het best je stijl?

Sta mij toe er 2 op te geven.

TRIP 2.0 voor mij de beste in de TRIP reeks.

Verwacht geen hoge BPM,maar wel een mix met een verhaal en een perfecte weerspiegeling van hoe ik mijn sets omschrijf in het interview. Om het met de woorden van Spacid te zeggen een mix voor de freaks.

TRIP 7.0 Misschien een iets toegankelijkere mix

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.